•• ••

contact

Subsidie kopen en leasen elektrische auto's

Dit jaar is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) gestart. De subsidiepot is bijna leeg. Heeft u in 2020 een elektrische auto voor privégebruik gekocht of geleaset? Vraag dan vóór 31 december 2020 subsidie aan. De subsidie is zowel voor nieuwe als voor tweedehands elektrische auto's beschikbaar. Het gaat om vol-elektrische voertuigen (dus niet om hybride varianten). 

De subsidiebedragen:

  • Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease = € 2.000
  • Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease = € 4.000

2021

Vanaf 4 januari kunt u ook weer subsidie aanvragen. Deze subsidie kan aangevraagd worden voor koop- of leaseovereenkomsten die u na 1 januari 2021 afsluit. 

Voorwaarden: 

  • Het voertuig is een 100% elektrische personenauto (niet omgebouwd!) met een actieradius van minimaal 120 kilometer
  • De nieuwprijs is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.

U kunt de subsidie pas aanvragen nadat u een koop- of leaseovereenkomst heeft getekend. Het kan dus zijn dat tegen die tijd de subsidiepot leeg is. 

Meer informatie

De milieu-impact van elektrisch rijden

In het boek ‘de Verborgen Impact’ berekende Babette Porcelijn onder andere de CO2-impact van benzine- en elektrische auto’s. Als de productie van de auto’s, de stroom en de brandstof worden meegerekend, dan blijkt elektrisch rijden zo’n 30% schoner te zijn dan rijden in een benzineauto. Dit verschil is veel kleiner dan veel mensen denken. Dit komt met name door de productie van een elektrische auto. Een nieuwe auto produceren kost omgerekend voor vijf jaar aan rijden op benzine. Het is daarom in vrijwel alle gevallen beter om een auto niet te vervangen als dat niet noodzakelijk is. Ook het kopen van tweedehands (elektrische) auto’s is vaak een duurzamere keuze.

Elektrisch rijden is zo’n 50% duurzamer dan een benzineauto wanneer de auto wordt opgeladen met zelf opgewekte groene stroom. Om 13.000 km per jaar te rijden zijn ongeveer 10 zonnepanelen (met een vermogen van 2.700 wattpiek) nodig. Een probleem is dat auto’s meestal niet worden opgeladen op tijden dat de zonnepanelen het meeste opbrengen, namelijk overdag. Hopelijk zorgt de ontwikkeling in accu’s ervoor dat we in de toekomst eigen opgewekte energie kunnen opslaan voor later gebruik. Daarnaast zal het aandeel groene energie in zijn geheel toenemen, wat elektrisch rijden een steeds duurzamer alternatief zal maken.

 

Naar het overzicht





  • Subsidie kopen en leasen elektrische auto's