Tesla en 48 zonnepanelen in Bemmel

Eric Groenen en zijn vrouw Ellen wonen in een vrijstaande woning in Bemmel. Ze hebben 48 zonnepanelen op hun dak liggen en rijden een Tesla model X.

Welke duurzame maatregelen heeft u genomen?

Het begon met de wens om elektrisch te gaan rijden. We zijn bezig ons bedrijf te verduurzamen met zonnepanelen en elektrisch vervoer. Zo is het balletje gaan rollen. Sinds 2017 rijd ik een Tesla model X. We hebben een eigen laadpaal. We willen keuzes maken die goed zijn voor het milieu, maar het moet wel betaalbaar blijven.

Om zelf duurzame stroom op te wekken voor ons verbruik in huis en voor het opladen van de auto hebben we 48 zonnepanelen laten plaatsen. We hebben Hans van ‘t Hullenaar uit Bemmel om advies gevraagd. Hij heeft alles van het begin tot het einde uitgevoerd en begeleid. Een groot deel van de stroom die we opwekken gaat naar de auto. De panelen leveren net zoveel stroom op als we verbruiken. Dat is zo’n 11.000 kWh per jaar. We stoken nog wel op gas.

Hoe bevalt het?

Het was even wennen om elektrisch te gaan rijden. Vooral toen ik met de kinderen op wintersport ging. Je moet vooral niet te hard rijden. Als ik 110 rijd, ben ik er sneller dan wanneer ik hard rijd, aangezien ik dan minder vaak hoef te laden. Het opladen van de auto gaat trouwens erg snel. In een uur is de accu vol. Tijdens het laden heb ik gezellig zitten kaarten met de kinderen. Zij vonden het een hele ontspannen reis.

Elektrische auto’s zijn nog in ontwikkeling, dus er zijn altijd wat mankementen (zoals de navigatie die in het begin niet goed werkte). Maar ondanks dat zou ik niet meer anders willen. Ik ben blij dat we de overstap hebben gemaakt. Ik denk dat we in de toekomst geen eigen auto’s meer nodig hebben. Auto’s staan voor meer dan 95% van de tijd stil. (Zelfrijdend) deel-vervoer is hopelijk de toekomst. Stukje bij beetje zorgen we voor duurzamere oplossingen. De regering moet maatregelen nemen en burgers ondersteunen om deze keuzes te kunnen maken.

Wat zijn de financiële consequenties van de maatregelen die jullie hebben genomen?

De aanschaf van een elektrische auto is duur, ik rijdt hem zakelijk. De kosten per maand zijn echter laag. De auto verdient zichzelf dus na verloop van tijd terug. Ook was het fiscaal aantrekkelijker om over te gaan op elektrisch rijden. Het inwisselen van de tweede benzineauto voor een elektrische auto is op dit moment te duur. Het gaat dan al snel om grote bedragen. Het mag best was kosten, maar het moet wel binnen de perken blijven. We hopen in de toekomst minder autokilometers te maken en geen tweede auto meer nodig te hebben.

We wekken met onze zonnepanelen net zo veel stroom op als we verbruiken. Hans van ’t Hullenaar heeft op basis van ons verbruik berekend hoeveel panelen we nodig zouden hebben en dat klopt precies. Vooral nu de salderingsregeling er nog is, is dat dus financieel interessant. ’s Winters leveren de panelen weinig op. Dat is dus minder aantrekkelijk. Ik hoop dat we in de toekomst onze eigen opgewekte stroom op kunnen slaan in een accu.

Zou je deze maatregelen aanbevelen aan anderen?

Jazeker. Wij vonden het erg gemakkelijk. Het is een kwestie van ‘gewoon doen’. Overstappen op zonnepanelen en elektrisch rijden stelt niets voor. Je hebt er geen gedoe van. Vraag gewoon wat offertes op. Verder wordt al het werk uit handen genomen. We hebben er geen omkijken naar gehad. Elektrisch rijden is even wennen, maar wijst zich vanzelf. Ik zou niet meer terug willen!

Het is jammer dat niet iedereen de initiële investeringskosten van zonnepanelen kan dragen. Hier zouden betere oplossingen voor moeten komen. De regering zou hierbij meer moeten helpen. De regering moet ook duidelijk beleid hebben en niet te veel wijzigingen doorvoeren (zoals met de salderingsregeling het geval was). Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.

Welke duurzame maatregelen zou u verder willen nemen?

Als er iets met de ketel gebeurt dan gaan we overwegen om van het gas af te gaan. We gaan echter geen goede ketel vervangen.

Meer weten?

De opbrengst van zonnepanelen is vergelijkbaar met een rente van 6% op een spaarrekening. De terugverdientijd is ongeveer 7 jaar. Het is altijd slim om bij verschillende leveranciers offertes op te vragen. Kijk op de lokale aanbieders-pagina voor lokale leveranciers.

Er zijn verschillende subsidies en financieringsmogelijkheden met gunstige voorwaarden. Bekijk het huidige subsidieoverzicht.

Elektrische auto’s zijn verkrijgbaar vanaf zo’n € 22.000. Kijk voor informatie over beschikbare modellen op de website van het ANWB. Een elektrische auto kopen of leasen is volgens berekeningen van Milieu Centraal na zo’n 5 jaar goedkoper dan rijden in een vergelijkbare benzineauto. Er zijn ook verschillende (elektrische) deelauto-mogelijkheden zoals Greenwheels. Bij minder dan 15.000 km per jaar rijden is dit vaak voordeliger dan het hebben van een eigen auto.

 

Wil je ook aan de slag met energiebesparing? Bezoek dan gratis het Energieloket!

 

Naar het overzicht

Nieuws

Warmtelekken opsporen met een warmtebeeldcamera

In de wintermaanden organiseren we warmtewandelingen en individuele warmtescans. Samen met onze expert bekijk je je woning door een warmtebeeldcamera om te zien waar warmte weglekt. Bijvoorbeeld door kieren of onvoldoende isolatie.

Kijk verder

De kosten & baten van vloerisolatie

In een goed geïsoleerde woning blijft warmte beter hangen, waardoor het comfortabeler blijft en je minder hoeft te stoken. Ook via de vloer kun je warmte verliezen, waardoor het kan lonen om vloerisolatie aan te (laten) brengen.

Kijk verder
Meer Nieuws


Aanmelden nieuwsbrief