Is elektrisch rijden iets voor mij?

Langzaam maar zeker wordt elektrisch rijden de nieuwe norm. Maar hoe duurzaam is elektrisch rijden eigenlijk? En past het bij elke situatie? En wat zijn de kosten? 

Milieu-impact

In het boek ‘de Verborgen Impact’ berekende Babette Porcelijn onder andere de CO2-impact van benzine- en elektrische auto’s. Als de productie van de auto’s, de stroom en de brandstof worden meegerekend, dan blijkt elektrisch rijden zo’n 30% schoner te zijn dan rijden in een benzineauto. Dit verschil is veel kleiner dan veel mensen denken. Dit komt met name door de productie van een elektrische auto. Een nieuwe auto produceren kost omgerekend voor vijf jaar aan rijden op benzine. Het is daarom in vrijwel alle gevallen beter om een auto niet te vervangen als dat niet noodzakelijk is. Ook het kopen van tweedehands (elektrische) auto’s is vaak een duurzamere keuze.

Elektrisch rijden is zo’n 50% duurzamer dan een benzineauto wanneer de auto wordt opgeladen met zelf opgewekte groene stroom. Om 13.000 km per jaar te rijden zijn ongeveer 10 zonnepanelen (met een vermogen van 2.700 wattpiek) nodig. Een probleem is dat auto’s meestal niet worden opgeladen op tijden dat de zonnepanelen het meeste opbrengen, namelijk overdag. Hopelijk zorgt de ontwikkeling in accu’s ervoor dat we in de toekomst eigen opgewekte energie kunnen opslaan voor later gebruik. Daarnaast zal het aandeel groene energie in zijn geheel toenemen, wat elektrisch rijden een steeds duurzamer alternatief zal maken.

Kosten

Elektrische auto’s zijn op dit moment vaak nog duurder in aanschaf dan benzine- en dieselauto’s. Elektrisch rijden is daarentegen wel goedkoper. Milieu Centraal berekende dat na 5 jaar rijden (13.000 km per jaar) in een kleine stadsauto het goedkoper is om elektrisch te rijden dan op benzine. Het kopen of leasen van een elektrische auto maakte in deze berekening geen verschil. De maandlasten van een elektrische auto liggen gemiddeld rond de € 389,-, tegenover € 407,- voor benzineauto’s. Ook heeft elektrisch rijden belastingvoordelen. Je hoeft geen aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen.

Noodzaak

Al met al is elektrisch rijden dus beter voor het milieu. Maar het is natuurlijk veel duurzamer om te voet, per (elektrische) fiets of met het openbaar vervoer te reizen. Ongeveer de helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 5 kilometer. Dit is minder dan 25 minuten fietsen. Daarnaast staan auto’s 95% van de tijd stil. Gebruik maken van elektrische deelauto’s is daarom in veel gevallen een duurzamere en goedkope optie. Vooral wanneer er sprake is van minder dan 9.000 km per jaar rijden. Het blijkt dat mensen nadat ze gebruik zijn gaan maken van elektrische deelauto’s bijna 20% minder gaan rijden. Ook dit is dus beter voor het milieu en de portemonnee. 

Als je veel rijdt, dan is het de meest duurzame optie om een kleine tweedehands elektrische auto en genoeg zonnepanelen aan te schaffen. Twijfel je wat in jouw situatie de beste optie is? Met de keuzehulp ‘elektrische auto’ van Milieu Centraal kan je beoordelen of een elektrische auto bij je past. De keuzehulp geeft ook advies over de capaciteit van de accu en geeft informatie over de kosten.

Naar het overzicht